سوگلی ها

سوگلی ها

راههای کسب درامد|اطلاعات رایگان|مطالب طنز|خبرهای جالب|مباحث داغ|اس ام اس|پزشکی| فال حافظ |هرچی بخوای

منوي اصلي

آرشيو موضوعي

آرشيو مطالب

لينکستان

ساعت

امکانات

آمار وب سایت:
 

بازدید امروز : 105
بازدید دیروز : 35
بازدید هفته : 105
بازدید ماه : 331
بازدید کل : 18868
تعداد مطالب : 113
تعداد نظرات : 50
تعداد آنلاین : 1




9 دليلی که گوگل تحريم هايش عليه ايران را لغو کرد

همانطور که قبلاً در وين بتا گفته شد، گوگل -موتور جست و جوي اينترنتي- اعلام کرده بخشي از خدمات خود را براي کاربران ايراني آزاد کرده است و کاربران در ايران براي نخستين‌بار مي‌توانند سرويس‌هاي نقشه تصويري (Google Earth)، مرورگر کروم (Chrome) و سرويس عکس پيکاسا (Picasa) را دانلود کنند.

“نيل ماتين”، يکي از مديران ارشد گوگل، با اشاره به کاهش برخي از تحريم‌هاي آمريکا براي دسترسي به فناوري اينترنت در ايران گفته است: “با اين حال ما متعهد به اجراي قوانين صادرات آمريکا و تحريم‌ها هستيم و به مثابه يکي از شروط مجوز صادراتي، از دسترسي آدرس يا “آي‌پي”‌هاي وابسته به نهادهاي دولتي ايران به اين برنامه‌ها جلوگيري خواهد شد.”

نيل مارتين در وبلاگ رسمي گوگل همچنين نوشته است: “محصولات ما براي اين طراحي شده‌اند که به مردم کمک کنند تا خلاقيت داشته باشند، با يکديگر ارتباط بگيرند، عقايد خود را با ديگران در ميان گذاشته و اطلاعات به دست بياورند.”

آمريکا پيش‌تر در ماه مارس سال2010 برخي از محدوديت‌هاي اينترنتي را لغو کرده بود. طبق گزارش وزارت خزانه‌داري، با تغيير مقررات مربوط به صادرات نرم‌افزار توسط شرکت‌هاي آمريکايي به کشورهاي ايران، کوبا و سودان، به شهروندان اين کشورها اجازه داده شده بود که از سرويس‌هاي ارتباط اينترنتي شرکت‌هاي آمريکايي استفاده کنند.

وزارت خزانه‌داري آمريکا گفته بود مقررات مربوط به تحريم‌ها را به‌گونه‌اي تغيير داده است که شرکت‌هاي آمريکايي مانند مايکروسافت و گوگل بتوانند سرويس‌هاي پيام کوتاه، پست الکترونيک و شبکه‌هاي اجتماعي خود را در کشورهاي ايران، کوبا و سودان ارائه کنند.

آنچنان که از فحواي اين خبر مشخص است، اصلي‌ترين هدف اين نوع تصميم‌ها القاي شکاف ميان دولت و ملت ايران است، اين يعني اينکه ما طرفدار ملت ايران هستيم و تحريم‌هاي آمريکا عليه ايران تنها دولت اين کشور را هدف قرار داده است. به عبارت ديگر اين تصميم را بايد در چارچوب فاز جديد جنگ رواني آمريکا عليه ايران ارزيابي کرد. اما در اين باره چند نکته قابل طرح است:

1- آيا ابتداي اعمال اين تحريم‌ها، درک اين تفاوت استفاده از نرم‌افزارهاي رايگان اينترنتي گوگل توسط مردم يا دولت، آن قدر پيچيده بوده که چند سال زمان لازم بوده تا به اين تصميم جديد برسند؟

2- طي سال‌هاي اخير هيچگاه کاربران اينترنت در ايران مشکلي براي استفاده از اين سرويس‌ها يا نرم‌افزارها نداشته‌اند. اين دسته از کاربران از چنان مهارت‌هايي در عبور از ميدان‌هاي مين‌گذاري‌شده اينترنت پيدا کرده‌اند که دانلود کروم را چشم بسته انجام مي‌دهند! درک اين نکته نيز که حجم انبوهي از استفاده‌کنندگان سرويس‌هاي مذکور از ايران بوده‌اند قاعدتا نبايد براي مديران گوگل چندان سخت بوده باشد؛ شايد هم اطلاع داشته‌اند و چشم‌هاي خود را بسته‌اند. لذا در شرايط حاضر، بود و نبود چنين تصميمي تفاوت چنداني در شرايط موجود ايجاد نمي‌کند.

3- اگر واقعا هدف از تصميم جديد گوگل، ايجاد و تسهيل براي کاربران ايراني بوده است چرا اين تصميم مشمول همه سرويس‌هاي گوگل مانند گوگل تاک، ويدئو‌اند ويس‌چت، گوگل‌کد و موارد مشابه ديگر نشده است؟ اين سرويس‌ها هنوز براي ايرانيان مسدود است.

4- واقعيت اين است که در پشت اين تصميم کاملا پيش‌بيني شده، اين نکته وجود دارد که ايرانيان، تحريم‌هاي مذکور را سال‌هاست دور زده‌اند و تحريم و لغو‌تحريم چندان تأثيري در وضعيت کاربري آنها ندارد.

5- ايران بيشترين تعداد کاربران اينترنت در منطقه خاورميانه را دارد و يک شرکت سرويس‌دهنده اينترنت مانند گوگل نمي‌تواند اين اجتماع اينترنتي را ناديده بگيرد، به‌ويژه که اين کشور به تنهايي محور اصلي يک زبان اختصاصي در فضاي وب يعني زبان فارسي هم هست.

6- بازگذاشتن مسير ترافيک و ديتاي ايرانيان روي سرورهاي گوگل مي‌تواند به منزله زمينه‌سازي‌ جديد براي شنود، کنترل و تحليل رفتار اين دسته از کاربران در فضاي سرويس‌هاي متعدد اين شرکت تلقي شود.

7- اخيرا برخي افشاگري‌ها در رسانه‌هاي غربي صورت گرفته مبني بر اينکه، دولت آمريکا از بعضي سايت‌هاي بزرگ مانند گوگل، فيس‌بوک و توييتر خواسته است اطلاعات خاصي از کاربران را براي بهره‌برداري امنيتي و سياسي در اختيار نهادهاي امنيتي آمريکا قرار دهند. بديهي است در شرايطي که کاربران اينترنت در ايران، با روش‌هاي فني، تحريم‌هاي گوگل را دور زده‌اند نمي‌توان اطلاعات مستند و دقيقي در اين زمينه به مراجع متقاضي ارائه داد. با لغو رسمي اين تحريم‌ها و ورود ساده و مستقيم‌تر کاربران اينترنت در ايران به اين سايت‌ها، گزارش دادن در اين زمينه راحت‌تر صورت مي‌گيرد.

8- گوگل يک شرکت اينترنتي است که از طريق تبليغات مستقيم و غيرمستقيم ارتزاق مي‌کند. با به دست آوردن آمار و اطلاعات شفاف از هويت کاربران، اين سايت بهتر و بيشتر مي‌تواند تبليغات هدفمند خود را روي مخاطبان متمرکز کند. در اين صورت به‌طور طبيعي کسب و کار پررونق‌تري نيز خواهد داشت. اين يعني اينکه کسب درآمدهاي جديد تبليغاتي و افزايش بيزينس، انگيزه ديگر گوگل براي اتخاذ اين رويکرد است.

9- مسدود‌سازي‌ کاربران اينترنت در ايران توسط برخي شرکت‌هاي اينترنتي اساسا به دلايل سياسي يا مسئله تحريم‌ها نيست بلکه به نوع رفتار اين دسته از کاربران در فضاي وب برمي‌گردد. به‌دليل نبود کپي‌رايت يا حقوق مولفان و نرم افزارها در فضاي سايبر و متعهد نبودن کاربران ايراني به قوانين جهاني کپي رايت، دسترسي ‌اي پي‌هاي ايراني به سايت‌هاي اجتماعي يا سايت‌هاي دانلود يا فروش نرم‌افزار محدود شده است؛ مثلا مدتي پيش يکي از توليد‌کنندگان مشهور تلفن همراه، دسترسي ايرانيان به سايت مخصوص تبادل اطلاعات و نرم‌افزارهاي واسط کاربري و گجت‌ها و ماژول‌هاي موبايلي را مسدود کرده بود و دليل اصلي اين تصميم نيز به‌اشتراک‌گذاري فايل‌هاي قفل شکسته و هک و کرک‌شده توسط ايراني‌ها بود. مي‌دانيد که انتشار يک نرم‌افزار قفل شکسته روي يک سايت مي‌تواند تبعات بسيار سنگيني براي مديران آن سايت داشته باشد که گاه آنها را تا مرز ورشکستگي يا پرداخت خسارت‌هاي سنگين پيش مي‌برد. تصميم به مسدود‌سازي‌ ايراني‌ها در گوگل کد نيز به همين دليل است و دقيقا به‌همين علت اين سرويس هنوز به‌رغم شعار داده شده توسط گوگل، براي کاربران ايراني لغو نشده است.


منبع:همشهري آنلاين


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





نويسنده: حمزه تاريخ: پنج شنبه 28 بهمن 1389برچسب:"تحریم"گوگل"ایرانی"موتور"اینترنتی"آمریکا"سرویس"اطلاعات", موضوع: <-PostCategory-> لينک به اين مطلب

درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید دليل نامگذاري اين وبلاگ به نام سوگلي ها اين است که ما بهترين ها و سوگلي هاي دنياي اينترنت را جدا ساخته ودر اين وبلاگ براي شما گرد آورده ايم سعي ما بر اين است تا هر روز با چند مطلب جديد در خدمت شما دوستان عزيز باشيم .اميدوارم ساعات خوشي را در سوگلي ها سپري کنيد.

نويسندگان

لينکهاي روزانه

جستجوي مطالب

طراح قالب
« كسب درآمد از فروتل »
دوستانتان را به يك شغل پردرآمد و آسان دعوت كنيد : « جزئيات »
Email:

© All Rights Reserved to sogoliha.LoxBlog.Com | Template By: NazTarin.Com

تبلیغات پیامکی